محصولات ارگانیک

عرضه محصولات ارگانیک

محصولات ارگانیک

عرضه محصولات ارگانیک

  • ۰
  • ۰

در مقاله قبل (طب سنتی-بخش۱- در شناخت منفعت علم طب قدیم- بخش ۱) با مقدمات طب سنتی و عناصر چهار گانه شامل آب، خاک، هوا و آتش آشنا شدیم. در این مقاله بحث را در حیطه طب سنتی ادامه خواهیم داد. با سالم یاب همراه باشید.

باید دانست که از  عناصر چهار گانه، دو عنصر سبک و دو عنصر سنگین اند. آتش و هوا سبک و آب و خاک سنگین هستند اما زمین(خاک) جسمی یکسان بوده، جایگاه وی فرود همه است. بدین سبب سنگین تر از همه است و طبع آن سرد و خشک می باشد و منفعت آن در این است که جسم را پایدار می کند. آب جسمی یکسان می باشد که زمین را احاطه کرده و به علت سبکی، جایگاه آن بالاتر از زمین قرار دارد.

طبع آب سرد و تر است و خاصیتش آن است که به آسانی پراکنده می شود و می توان آن را به آسانی در یک جا جمع کرد. آفریدگار تبارک و تعالی به حکمت و عنایت ازلی آب را با زمین بیامیخت تا خاک خشک به سبب آمیختگی با آب پذیرنده هر نهادی گردد.

طب سنتی (4)

 

هوا جسمی است یکسان و جایگاه آن از آب برتر و از آتش فرودتر می باشد و بدین سبب گفته اند که هوا سبک تر از آب است و سنگین تر از آتش و طبع او گرم و تر می باشد. منفعت هستی او آن است که هر چیزی را لطیف و سبک گرداند و گشادگی میان جزء های هر جسمی را پدید آورد.

آتش جسمی است  یکنواخت و سبک تر از همه و غایت سبکی او این است که طبع آن گرم و خشک بوده و منفعت او در هر جسمی آن است که همه چیزها در مجاورت آن پخته و رسیده شود و به قوت وی اجزای هوا در همه جسم ها گذر کند و غایت سردی به وسیله آن شکسته گردد و از طبیعت یکسان به طبیعت مرکب تبدیل شود. تمامی کائنات حاصل این چهار معنی می باشد و دانستیم که سردی زمین کمتر از سردی آب بوده و گرمی هوا کمتر از گرمی آتش است. این چهار مایه که یاد کرده شد، مایه نخستین نام دارد.

  • ۹۸/۰۶/۱۲
  • سید مهدی مصطفوی گرجی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی