محصولات ارگانیک

عرضه محصولات ارگانیک

محصولات ارگانیک

عرضه محصولات ارگانیک

  • ۰
  • ۰

در منفعت طب سنتی همین بس که این طب بر خلاف طب مدرن، به اعضای بدن و مشکلات آن به صورت یک کل واحد نگاه می کند. در این مقاله و مقاله های آینده،  با منفعت طب سنتی و عناصر چهار گانه آشنا خواهیم شد.

باید  دانست که جسم مردم ترکیبی از ماده و صورت است، ماده از عناصر چهار گانه یا (ارکان اربعه) تشکیل شده است که هر کدام با دیگری ناسازگار است. صورت همیشه نمی تواند عناصر را در حال صلح و پیوستگی نگاه دارد.

جسم همواره مواجه با هوا و سرما و گرماست و با آب و آتش و خاک و باد روبروست و ناچار غذاهای گوناگون می خورد و حرکت و سکون دارد و شادی و غم بر آن مستولی می گردد و این همه عللی هستند که در جسم موجب تغییر حالت می شوند.

علل تباه کننده که درون انسان است، جسم را دچار بیماری و ناراحتی می کند. پس چیزی که صورت را یاری دهد ضرورت دارد. آنچه از بیرون صورت را یاری می دهد تا قوت آن تمام تر باشد، علم طب است که ایزد تعالی به انسان ارزانی داشته است.

طب سنتی 2

در شناخت مایه های چهار گانه

باید دانست که جسم انسان و دیگر جانوران، همه از آتش، هوا، آب و خاک فراهم آمده و ماده همه هستی از این چهار عنصر است و آن ها را به عربی ارکان اربعه یا عناصر چهارگانه می گویند.

هر یک از این چهار عنصر دارای طبع خاصی است. به عنوان مثال چیزی را که مایه آتش در وی بیشتر باشد گرم و خشک می گویند. زیرا ذات آتش، گرم و در نهایت خشکی است، پس هر چیزی که این عنصر در آن بیشتر باشد چنین حالتی دارد. به  چیزهایی که مایه هوایی بیشتری داشته باشد، گرم و تر و به چیزهایی که مایه آبی بیشتری دارند سر و تر می گویند. همچنین به چیزهایی که مایه خاکی بیشتری دارند، سرد و خشک می گویند. هر چهار عنصر ضد یکدیگرند یعنی با یکدیگر ناسازگارند.

ایزد تعالی این چهار دشمن را با یکدیگر بیامیخت و میان ایشان صلحی نهاد و تا مدتی که معلوم اوست میان آن ها سازگاری پدید آورد و به سبب آن آمیختگی و سازگاری، در هیچ عنصر که آمیخته شده است، آن طبیعت یکسان نمانده است و قوت ها همه شکست شده است، چنان که هیچ کدام از این چهار مایه را به صورت جدا نمی توان یافت.

  • ۹۸/۰۶/۱۲
  • سید مهدی مصطفوی گرجی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی